En helt vanlig jul...

5kommentarer

Lady Gaga, lotteri, sjungande män på rullskridskor och halvnakna tjejer med trummor. Ja, det summerar min och Annas jul ganska bra.

Jag och fröken Gross fick ett erbjudande om att sjunga på ett Christmas event på ett fint hotell i Ningxiaprovinsen. Vi tänkte att en jul i Kina kommer ju ändå inte kännas som en riktig jul, so we might as well go all in, and boy was it different!

Kl 07:30 på julaftonsmorgon lämnade vi lägenheten och begav oss till dongzhimens expresståg som skulle ta oss till Pekings flygplats. Väl framme vid terminal 3 mötte vi vår "manager", James, och 2 av hans vänner som också skulle med på resan.

Cirka 2 timmar senare vaknar vi upp på ett plan som snart ska anlända i 银川, och utanför fönstret ser vi bara grått, grått och grått. Utanför flygplatsen står 2 bilar och väntar på oss, vi hoppar in och åker till hotellet som såg ut att vara riktigt bra. Men, som med så mycket här i Kina behöver inte saker som ser bra ut nödvändigtvis vara bra... Till exempel blev jag och Anna helt lyriska när vi såg badkaret i vårt hotellrum, men mindre glada när vi märkte att duschkranen inte funkade och inte heller proppen i botten av karet.

Dagen var lång, men efter mycket mat och väntan var det dags för själva festen som hölls på hotellets 7:e våning. Matsalen var pyntad med ballonger, bilder på tomten, och annat som kineserna trodde hörde julen till (det märktes ganska tydligt att kineserna inte vanligtvis firar jul).
 
 

Först och främst var julbordet det mest ojuliga någonsin. Pekinganka, räkor, nudlar, vattenmelon och kycklingben tillhörde det som det bjöds på. Efter maten började själva event som tog plats uppe på scenen. Tjejen som var konferencier började skrika och hojta i mikrofonen medan filmen på projektorn bakom henne räknade ner, alla hurrade. "NU KAN ÅRETS JULFEST BÖRJAAAAA"! Skriker hon medan en man i traditionell kinesisk klädsel rullar (ja, rullar) in på scenen på rullskridskor samtidigt som han sjunger. Anna lägger lugnt sin hand på min axel och säger: "Jahapp, god jul då." Oh, the irony.
 
 
 
 

And it only gets better. Fyra halvnakna tjejer stod och slog på trummor med vatten på, skvätte på oss alla på första parkett. Dom hade också en tomte som gav ut gosedjur till barnen, en kille klädd som Lady Gaga med neonklädda bakgrundsdansare. En klassisk jul helt enkelt!
 

Sen var det dags för oss två att uppträda också, "de två utländska skönheterna" som vi blev kallade. Vi sjöng en smörig, kinesisk kärleksballad och efteråt bjöd vi på lite "Price tag". Låtarna var uppskattade, så pass att vi blev uppkallade på scenen igen. Då sjöng vi vårt lilla julmedley som vi pusslade ihop här innan julafton http://www.youtube.com/watch?v=cOBvU685FSs som även det verkade vara uppskattat. 
 
 
 
Även om det var en väldigt händelserik och intressant julafton så tror jag att både jag och Anna är rätt sugna på att vara hemma med våra familjer nästa år...
 
Jag önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År! :)
 
Många julkramar, 
Ellen

5 kommentarer

Mamman

25 Dec 2012 18:20

Ni hamnar då i de mest underliga situationer...Men, God Jul!

Your Father

25 Dec 2012 18:53

Verkar ju som en riktigt klassisk jul, helt i paritet med åsnenummer och ormuppträdanden. Men om du/ni lovar att fira nästa jul hemma i Sverige så är det väl bara att jag sätter igång och övar på mitt rullskridskonummer!

Svar: Haha, åh vad jag ser fram emot nästa jul!!!
Ellen, 林爱伦

Anonym

25 Dec 2012 22:28

Underbart! Tänkte just på ormdans på bord och sånt....vi bokar gärna in oss på Anders rullskridskonummer nästa år...! Tycker det varit för lite av just det den här julen! God Jul allihop!

Svar: Haha, pappa Anders på rullskridskor... Förväntningarna på nästa jul är höga! God Jul till finaste familjen Gross :)
Ellen, 林爱伦

Lena - den anonyma

25 Dec 2012 22:30

Den anonyma träder fram:-)

Margareta och Ginnis

27 Dec 2012 10:28

Vilka upplevelser ni har! En märklig jul men nåpgot att berätta för barnbarnen i framtiden. Vi hade en myshelg i VANLIG svensk tappning. God fortsättning på dig Ellen och Gott Nytt År. Jag har hälsat från dig till min mamma Brita - och - har också lagt in ert julmedley på min blogg. Ville att många skulle lyssna på detta underbara sätt att framföra julsångerna! KRAM från gammelmoster eller vad det är!

Svar: Ja, vi har sannerligen många bra och konstiga historier på lager! Skönt att ni firade en vanlig svensk jul, det ska jag också göra nästa år har jag tänkt. Åh, vad kul att du har delat medleyt!
Gott nytt år på dig, kram!!
Ellen, 林爱伦

Kommentera

Publiceras ej