Lördagen innan skolstart

0kommentarer

Hellu!

I natt sov både jag och Anna underbart gott. Vet ni varför? För vi spenderade gårdagen på IKEA där vi köpte det absolut sista vi behövde till lägenheten, där två sköna kuddar ingick. Det är alltid lika kul att komma till IKEA här i Kina, helt plötsligt är man i Sverige liksom. Efter några timmars shopping tillsammans med vår tyska kompis, Eileen, satte vi oss i restaurangen och åt svenska köttbullar och lyxade till det med en chokladboll till efterrätt. När vi hade kommit hem och packat upp och installerat alla våra nya saker så slog vi oss ner i vår älskade soffa och kollade på ett, två eller tre avsnitt av serien Mad Men (Vi är besatta).

 


Dagens uppdrag var att gå tillbaka till cykelaffären där vi köpte våra snygga, men otroligt jättemegasämst cyklar, för att byta dom. Notera att vi har haft cyklarna i kanske 3 dagar och dom har gått sönder på ett eller annat sätt varje dag. Mitt styre är inte alltid attached till hjulet vilket betyder att det inte alltid går att svänga. Inte jättebra när man cyklar i Peking! Så vi gick tillbaka, var jättearga, försökte kompromissa och hade massa förslag på hur vi skulle kunna lägga till pengar och få en bättre cykel, men nej nej, det gick inte. Dom lagade det som var trasigt, men något byte blev det inte. Lite småirriterade begav vi oss hem igen men stannade vid en Frukt och Grönt affär påvägen och köpte massa roligt och gott, för nästan inga pengar alls. Jag blir fortfarande så förvånad över att allt är så billigt, jag menar, 1 chili, 1 vitlök, 2 majskolvar, 3 morötter, 1 granatäpple, 1 honungsmelon, 1 ingefära, 12 ägg och 3 bananer för under 50 yuan. Helt underbart!

Just nu sitter Anna inne vid sitt skrivbord och har börjat plugga inför vår första kinesiskalektion på måndag. Jag borde göra detsamma, men det är mycket skönare att sitta i soffan och blogga och dricka kaffe. Men vi får se, jag kanske tar tag i det där plugget jag med.

Ikväll ska vi ha våra första gäster över i lägenheten! Polly och Falah från England kommer hit på lite drinkar innan vi ska till Sanlitun och dansa lite. Det ska bli jättekul!

Nu, dags för lite plugg.

Adios!

Kommentera

Publiceras ej