Första (riktiga) skoldagen och en ledig dag

3kommentarer

Hello fellow friends!

Igår gjorde jag ett nytt försök att gå till skolan så nu har jag äntligen haft mina första kinesiskalektioner för den här terminen. Min första lektion var den muntliga, kouyu, och jag var skitnervös, men det gick rätt bra. Läraren var strikt, men många av mina klasskompisar verkar vara sköna. Jag var mycket lugnare inför min andra lektion, hanyun, som är den skriftliga kursen, eftersom jag redan hade träffat många av mina klasskamrater. Jag tror det kommer bli en kul termin med många roliga nya vänner, mycket plugg och stor utveckling i kinesiskan, så det känns väldigt kul. Mina klasskompisar är så gulliga, massa japanskor,  koreanskor och thailändskor som är så söta. Sen har jag några stökiga amerikanare också, men vad vore en termin i Peking utan dom. Btw, jag är den enda svensken, enda skandinaven, enda blonda, blåögda i min klass. 

Det verkar kännas bra för Anna också, även om hon tror att det kommer bli rätt tufft (hon är i allra högsta advanced gruppen), men det kommer hon klara galant. Igår träffade jag en jättetrevlig engelsk klasskamrat till Anna som heter Sam. Han bjöd med oss på middag med några av hans kinesiska teater-vänner (Sam har tydligen spelat massa teater back in England, typ oliver twist och sånt coolt). Middagen var så otroligt rolig! vi hängde med 2 av hans vänner som var så extremt estetiska, alltså lika konstiga som mig och Anna, och dom pratade bara kinesiska vilket var jättebra för oss. Fler kvällar som igår och vår kinesiska blir awesome!
 
Vi har också upptäckt att vi kan kolla på kinesisk TV hemma för att öva lite. Igår satte vi oss framför TVn och åt lite mellanmål. Upptäckt 1: kinesiska dokusåpor suger! Upptäckt 2: Anna har sjukt skum smak när det kommer till dokusåpor. Medan jag satt och kritiserade de urusla effekterna och det sämsta skådespeleriet avbröt Anna mig och utbrast: "TYST, Ellen! Jag tror han ska gå och döda sin pappa!!". Skum tjej, alltså... 

Idag har jag inga lektioner, riktigt skönt schema, så i morse blev jag väckt av en gosig Anna-kram innan hon sprang iväg till skolan och sen har jag haft den skönaste morgonen på länge. Jag stekte lite ägg till frukost, värmde kaffet som Anna hade gjort tidigare och satte mig i soffan och kollade på det första avsnittet av "Doctor Who", en serie som både bror Albin och vän Ellinor ständigt talar väldigt varmt om. Jag har pluggat lite grann också, men vädret utanför mitt fönster kallade på mig, så jag tog mig ut och sitter nu vid en liten sjö i parken bredvid vårt hus och njuter av solen.
 
The park
Dom fina husen ni ser är våra grannhus. Vi låtsas att vårt hus också är sådär fint.


Ikväll ska jag och Anna på ytterligare en middag, den här gången med en av våra vänners (Jeremy från Australien) vän. Åh, så kul att allt har dragit igång igen, skolan, träffa allt nytt folk, allt!

Nu ska jag njuta av solen i några minuter till innan det är dags att plugga igen.

Ciao!
爱伦

3 kommentarer

Mamman

12 Sep 2012 09:22

Härligt att ni verkar ha det så bra!

Johanna

12 Sep 2012 17:05

:)

Anna

13 Sep 2012 14:41

Ööööööh det var faktiskt sonen han skulle döda!!!

Svar: haha du, alltså...
Ellen, Ellet, 林爱伦

Kommentera

Publiceras ej