Peking University's Speech Competition

4kommentarer

Så, nu äntligen ska jag berätta om årets speech competition på Peking University. Jag blev som sagt utvald av min klass och lärare att representera Advanced chinese level 25 i tävlingen, och jag var helt ärligt pissnervös. Tävlingen började inte förrän 13:30, men jag vaknade i god tid för att öva några (tiotal) gånger till innan det var dags att bege sig till skolan.

Som vanligt när jag ska till skolan lämnade jag lägenheten för sent och insåg att jag inte skulle hinna i tid om jag tog tunnelbanan. Jag satte mig i en taxi och körde igenom mitt tal några gånger för chauffören. Han såg måttligt road ut.

Jag tror jag var lite väl nojig om tiden, nervösa Ellen var i tävlingslokalen redan 12:45. Väl framme så övade jag ytterligare några gånger och 10 minuter innan tävlingen skulle börja kom min lärare fram till mig för att ge mig sistaminuten-tips. "Ellen, det är jättejätteviktigt att du är noga med tonerna, domarna drar mycket poäng ifall tonerna är fel." Hjälp!

Jag höll mitt tal för min lärare en sista gång innan kalaset drog igång. Efteråt sa han: "Bra! Tonerna är på plats, men ändra den där näst sista meningen till "blablabla" istället". Än en gång, hjälp! Det fanns inte mycket att göra än att öva in den nya meningen.

Sen började tävlingen! Jag var nummer 7. Väntan var fruktansvärd, men sen äntligen blev det min tur. Efter några peppande kommentarer från mina klasskamrater i publiken klev jag upp på scenen och bara körde, och vet ni vad? Jag tappade inte bort mig, jag glömde inget och jag sprang inte av scenen av nervositet. Talet gick hem, folk skrattade på rätt ställen och gav mig varma applåder i slutet. Så skönt!

Någon timme senare var det dags för prisutdelningen och jag och kompisarna blev återigen nervösa. Domarna började med att kalla fram och gratulera de deltagande som inte vunnit 1:a, 2:a eller 3:e pris. Efter det ropade de upp de tre duktiga tredjepristagare. Min lärare kollade på mig och sa "bra Ellen, du är etta eller tvåa". Oh god! Sen kom domen. Jag lyckades kamma hem andra pris i tävlingen!!

Äntligen! Efter veckor av slit fick jag äntligen se resultat, jag fick äntligen en belöning och ytterligare motivation till att fortsätta jobba hårt och prestera bra i skolan. Det kändes otroligt bra!
 
                                                                      Jag och två av mina lärare

Dagen efteråt hölls den stora prisceremonin: Ett tre timmars långt program fullspäckat med bland annat dansande ryssar, en konferencier som spottade när han pratade, kinesiska barn och gamlingar som läste upp 10 dikter och några "sångare" som mimade till dramatiska kärleksballader. Just det, sen blev vi pristagare uppkallade på scenen och tog emot våra pris också.

Priset kompenserade nästan för de tre timmar som eventet snodde från våra liv... Vi fick nya touch telefoner, ett diplom, choklad och så vann vi Beida-tjocktröjor till oss själva och alla våra klasskompisar. Mycket uppskattat!

Efter ceremonin blev det finmiddag med lärare, pristagare och viktiga människor (typ headmasters över skolans olika program och avdelningar), vilket var väldigt trevligt. Efter en lång vecka fylld av nervositet och spänning var jag helt slutkörd, så efter finmiddagen var det bara att bege sig hem till sängen i Dongzhimen. 

Och nu är det dags för sängen igen.

Ha det fint!
林爱伦

4 kommentarer

Mamman

25 Dec 2012 16:24

Duktig tjej, den där Ellen.

Svar: ibland.
Ellen, 林爱伦

Mormor Berkemar

25 Dec 2012 18:21

Vi får lyssna på talet när du kommer till Kalmar!!
Hoppas tonerna är rätt då...!

Svar: Jag ska ladda upp det så fort jag har fått det på ett USB, då sätts er kinesiska på prov ska ni se! ;)
Ellen, 林爱伦

Your Father

25 Dec 2012 18:57

Har ju gratulerat tidigare, men grattis igen ändå! Och där ser du - det är viktigt att fylla på med toner ibland...

Svar: Ohhhhh Ha Ha Ha, jag skrattar i tystnad. men tack, far!
Ellen, 林爱伦

Lena

25 Dec 2012 22:20

Har alltid tyckt du är tonsäker! GRATTIS!

Svar: ha ha, ni föräldrar är allt bra roliga! men TACK!!
Ellen, 林爱伦

Kommentera

Publiceras ej