Time for a study break - UT OCH RESA

3kommentarer

Hello there! 
 
The internet in our apartment has been down for a few days, but now, finally, our social lives are back to normal. 
 
De senaste dagarna har varit fyllda med plugg, men också lite roligheter. Förra helgen åt vi middag tillsammans med vår vän, Megan, på en jättetrevlig grekiskt resturang i hutongerna (Pekings gamla byggnader). Det var första gången jag åt Moussaka som inte var mormors. Det var konstigt. Mormors moussaka är godare. 
 
Jag har hört att det är rätt kallt hemma i Sverige, och nu börjar bli kallt även här i fjärran land. Jag tycker det ska bli väldigt skönt med lite svalare vindar dock. Jag ser fram emot att få klä mig i mysiga, svenska koftor, sockor, vinterkängor. Jag borde antagligen vara försiktig med vad jag önskar mig, it might just come true, och så sitter jag där i minus 15 grader och huttrar. Hur som helst, just NU tycker jag att det ska bli mysigt med vinter!
 
Nästa vecka har vi lov(!!!) och jag, Anna, Sam och Eileen planerar att åka ut och resa. Stället vi har kollat på heter ZhouZhuang och ligger rätt nära SuZhou som ligger rätt nära Shanghai. Vi tänkte därför passa på att hinna förbi alla dessa tre städer på vår lilla tripp. ZhouZhuang verkar vara en väldigt mysig stad, den kallas för "Kinas Venedig". ZhouZhuang är nämligen surrounded by water, så istället för att cykla runt i byn färdas man i små båtar. Det skulle vara väldigt spännande att se. ("Kinas Venedig" får man nog ta med en nypa salt dock, dom kallar även Shanghai för "Östvärldens Paris" och det stämmer väl lite sisådär...). Imorgon ska vi och leta tågbiljetter och jag hoppas att vi får tag på något! Annars stannar vi i Beijing under veckan och gör lite dagsutflykter istället, vi har upptäckt att det finns massa ställen bara någon timme från Beijing som verkar vara jättehäftiga. 
 
ZhouZhuangs små kanaler som rinner bland husen
 

Dags att förbereda sig morgondagens hanyu-prov. JiaYou, som vi säger! 
 
Hoppas ni tar hand om varandra hemma i höstkylan!
 
Kram

3 kommentarer

Mamman

27 Sep 2012 15:23

Låter spännande! Hoppas ni får biljetter.

Mormor Berkemar

27 Sep 2012 16:06

Trodde väl att min moussaka var oslagbar!
Tack för det!

Svar: Såklart! Inget slår mormors moussaka. Åh vad hungrig jag blev nu... Kram!
Ellen, Ellet, 林爱伦

Johanna

28 Sep 2012 15:34

Haha, underbart! Klart mormors moussaka är bäst!

Kommentera

Publiceras ej